Study mei 08, 2018
Bijles geven als carrière-kickstarter? Dit is waar onze voormalige docenten zoal zijn terechtgekomen!

Bijles geven als carrière-kickstarter? Dit is waar onze voormalige docenten zoal zijn terechtgekomen!

Sinds september 2014 hebben ruim 300 docenten voor de klas gestaan namens TentamenTrainingen.nl. We zijn er trots op dat enkele van de docenten van het eerste uur nog geregeld trainingen voor ons verzorgen. Enkele van onze voormalige toppers zijn inmiddels definitief afgezwaaid en begonnen aan hun carrière. In deze blog lees je meer over hoe Maaike, Kars, Gijs, Esther, Sander, Jolein en Ibrahim hun werk bij TentamenTrainingen.nl hebben ervaren. Ook vertellen ze meer over of hun ervaringen voor de klas goed van pas komen in hun huidige baan en uiteraard lees je meer over waar ze sindsdien terecht zijn gekomen!

Maaike gaf training in uiteenlopende vakken voor Geneeskunde, is nu ANIOS op de spoedeisende hulp en intensive care in het Admiraal de Ruyter Ziekenhuis in Goes

“In de drie jaar waarin ik actief was bij TentamenTrainingen.nl heb ik ruim 25 trainingen gegeven. Ik vond het leuk om als allrounder ingezet te worden, dus vrijwel alle onderwerpen uit de bachelor zijn de revue gepasseerd in mijn lessen. Het leukst vond ik het om eerstejaars les te geven. Veel stof is echt nog nieuw, dus je kunt ze erg veel bijbrengen en hun enthousiasme is echt aanstekelijk. Wel hebben ze soms nog veel zenuwen voor hun tentamen. Mijn training was voor mij geslaagd wanneer ik mijn studenten met vertrouwen het tentamen tegemoet zag gaan. Dat is gelukkig heel vaak gelukt! Het mooiste compliment dat ik kreeg was toen een student aan het einde van de training zei dat ze dankzij mij eindelijk snapte waar het betreffende blok over ging”.

“Een bijkomend voordeel van het lesgeven, zeker als Geneeskunde-docent, is dat je je eigen kennis op peil houdt. Zeker wanneer je co-schappen loopt heb je hier erg veel aan. Er komt dan ontzettend veel op je af, en ik heb meermaals gedacht: ‘hey, dat kwam laatst nog in mijn les terug!’ De skills om les te geven heb ik echt bij TentamenTrainingen.nl opgedaan. Die kan ik nu inzetten tijdens het geven van gastcolleges aan het Erasmus University College (EUC). Naast mijn werk op de spoedeisende hulp en de intensive care in het Admiraal De Ruyter Ziekenhuis in Goes, geef ik op het EUC nog inleidende colleges over allerlei onderwerpen, van intoxicaties tot brandwonden.”

Kars gaf Wiskunde & Statistiek, werkt nu als Management Consultant voor Arthur D. Little in Europa (Amsterdam) en Azië (Taipei, Tokyo & Bangkok) 

“Met mijn studie Toegepaste Natuurkunde aan de Universiteit Delft was ik misschien niet de aangewezen persoon om Wiskunde en Statistiek aan UvA-studenten te gaan geven. Tijdens mijn minor aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de UvA ging ik echter in Amsterdam wonen, en kwam de vacature voorbij. Ik heb drie jaar bijlessen kunnen verzorgen, en heb in totaal zo’n 14 trainingsgroepen zien langskomen. Naast dat het lesgeven bij TentamenTrainingen.nl gewoon erg goed verdiend, heb ik het werk als leuk en leerzaam ervaren”.

“Wat me opviel aan de studenten was dat ze vaak slim genoeg waren het vak te halen, maar dat de crux zat bij het structuren van de stof. Daar zit voor een deel dan ook de rol van jou als docent: zorgen dat je studenten gestructureerd door de stof meeneemt en het vak voor ze opbreekt in kleinere, behapbare onderdelen. Het is echt tof te merken dat studenten die de moed al hebben laten varen, na 4 lesjes toch moet frisse moed naar het tentamen gingen. Dan heb je toch een beetje het verschil gemaakt!”

“Inhoudelijk heb ik in mijn huidige werk niet zozeer profijt van de vakken die ik heb gegeven. Omdat ik in een adviserende rol werk, zie ik echter wel parallellen tussen mijn huidige werk en het lesgeven. Soms moet je, wanneer iemand iets niet begrijpt of iemand gewoon niet overtuigd is van je verhaal, zorgen dat je een probleem via een andere route aanvliegt, zodat je het samen van een andere kant kan bekijken. Dat is een vaardigheid die in mijn huidige werk goed van pas komt, maar die voor de klas echt een must was”.

Gijs gaf Corporate Finance in Rotterdam, is nu Corporate Banking Trainee bij een internationaal opererende bank

“Ik vond het lesgeven aan jongere studenten echt een mooie uitdaging. Natuurlijk vond ik het vak Corporate Finance één van de leukere vakken om te volgen, en bijles geven vergt dat je de stof echt goed moet kennen. Vooraf aan iedere les moest ik ook de stof weer ophalen, en alle vragen van leerlingen kunnen beantwoorden”.

“Gelukkig heb ik zelf absoluut veel gehad aan de voorbereidingen die nodig waren voordat ik voor de klas kwam te staan. Na het geven van de training snapte ik bepaalde concepten toch nog weer een stuk beter, aangezien je geen enkel onderwerp uit de weg kan gaan. Naast dat ik het lesgeven leuk vond om te doen, kan ik kan wel stellen dat ik mijn Corporate Finance theorie door het geven van de training goed heb opgefrist en naar een nieuw niveau heb weten te tillen. Fijn om alle kennis scherp te hebben als je gaat solliciteren!”

Esther gaf Wiskunde aan studenten in Amsterdam, Groningen en Rotterdam, werkt nu als PhD-kandidaat in het Anthoni van Leeuwenhoekziekenhuis (Nederlands Kanker Instituut) in Amsterdam.

“Tijdens en na mijn studie Biomedical Engineering (een technische studie, met een sterke medische focus, DK) heb ik les kunnen geven in verschillende Wiskunde-vakken in Amsterdam, Groningen en Rotterdam. Na mijn afstuderen duurde het vier maanden voordat ik kon beginnen in mijn huidige baan en het was ideaal dat ik in die periode veel les kon geven! Wat ik grappig vond om te merken, was dat er op de verschillende universiteiten echt een andere sfeer hing. Waar de eerstejaars de studie er ‘een beetje bij’ leken te doen, gaf ik in Groningen en Rotterdam ook studenten van de pre-master les. Dit waren studenten die vaak al wat ouder waren, en die bijvoorbeeld na een eerste studie of vanuit hun werkgever heel bewust aan een nieuw avontuur begonnen. Het motivatieniveau lag daar erg hoog. Als docent is dat erg leuk, je hebt dan echt een groep die graag wil en samen met jou alles wil geven voor een goed resultaat”.

“In mijn huidige werk geef ik veel presentaties op congressen en voor collega’s. Mijn onderzoek is erg technisch en tijdens het presenteren is een uitdaging enerzijds de technische en klinische relevantie goed over te brengen, maar het anderzijds wel begrijpelijk te houden. Net als voor de klas merk ik dat het ook in mijn huidige werk belangrijk blijft om het leuk te houden. Hoewel je het misschien niet zou zeggen, kan je zelfs bij Wiskunde nog heel wat grappige ezelsbruggetjes bedenken. Soms zijn ze erg flauw, maar als er even gelachen wordt is de kans wel groter dat er op het tentamen bij een student een lichtje gaat branden. Als ik op een congres nu de lachers even op mijn hand heb denk ik wel: de kans dat mijn verhaal blijft hangen is weer iets groter!”

Sander gaf Wiskunde 1 en 2 en was anderhalf jaar trainingsmanager voor de studies Economie en IBEB in Rotterdam, werkt nu als trainee in het G4 traineeship Financiën en Control (een tweejarig traineeship van de vier grootste gemeente in Nederland).

“Ik kan met trots zeggen dat ik er in Rotterdam vanaf het eerste moment dat TentamenTrainingen.nl actief werd bij was. Eerst heb ik enkele trainingen gegeven, daarna ben ik anderhalf jaar trainingsmanager geweest voor de studies Economie en IBEB (de internationale variant van economie, DK). In deze tijd heb ik ongeveer 30 ‘gewone’ trainingsgroepen georganiseerd voor uiteenlopende vakken, maar bijvoorbeeld ook een gratis masterclass voor het vak Micro-economie waar ruim 150 eerstejaars studenten op af kwamen”.

“Het trainingsmanagementschap was een enorm leerzame functie. Als trainingsmanager ben je in principe verantwoordelijk voor de gehele organisatie van de trainingen voor ‘jouw studie’. Van het werven en selecteren van docenten en het promoten van de training, tot de evaluatie van de trainingen met zowel de student als de docent. Ik heb tijdens deze periode echt heel veel organisatorische en management-skills opgedaan. Deze heb ik ook in mijn werk kunnen toepassen. Tijdens mijn eerste opdracht heb ik mij beziggehouden met een vraagstuk over hoe de gemeente Utrecht zijn snelle groei in inwonersaantal financieel kan faciliteren. Tijdens zo’n proces ben je veel bezig met adviseren en informatie delen, zowel individueel als voor grotere groepen. Dan helpt het enorm dat je al ervaring hebt met het bespreken van ingewikkelde materie, als docent is dit immers dagelijkse koek.”

“Naast deze zaken ben ik tijdens mijn werk voor TentamenTrainingen ook wel enige gêne verloren. Het flyeren blijft voor mij namelijk een vrij ongemakkelijke bezigheid. Veruit het leukste aan het werk vond ik dat ik met mijn docententeam oprecht trots kon zijn als er weer een periode succesvol werd afgerond!”

Jolein gaf Europese Rechtsgeschiedenis aan rechtenstudenten op de Universiteit van Amsterdam, werkt nu als advocaat bij DLA

Piper in Amsterdam.

“Het leuke aan het geven van de trainingen vind ik dat je je weer kunt verdiepen in de stof van het vak, maar dat je het ook dusdanig goed moet begrijpen dat je er lastige vragen over kunt beantwoorden. Terwijl ik als student de stof leerde om het tentamen te halen, ging ik nu de stof bestuderen om de verbanden echt te snappen. Je krijgt zo een andere kijk op de stof. Ik heb in mijn huidige baan absoluut profijt van mijn ervaring voor de klas! Je leert allereerst om ingewikkelde zaken begrijpelijk over te brengen en je moet nadenken over een lopend, goed en leuk verhaal. Je wilt niet stoffig overkomen. De presentatie skills die je opdoet tijdens het lesgeven komen nu goed van pas bij presentaties voor mijn afdeling, maar eerder ook al tijdens sectiepresentatie die ik tijdens mijn stages hield”.

“Daarnaast vond ik het leuk om in contact te komen met jongere studenten die net beginnen met de studie Rechten. Ik vond het een uitdaging om ze enthousiast te maken voor het vak en met vertrouwen het tentamen in te laten gaan. Natuurlijk is het ook leuk om tijdens de training complimentjes te krijgen. Tijdens een van de trainingen zei een student dat ik de stof als en lopend verhaal kon vertellen, waardoor verbanden duidelijk werden die tot dan toe bij de student niet duidelijk waren geworden. Dat vond ik natuurlijk erg leuk om te horen!”

Ibrahim gaf verschillende trainingen voor de bachelors Fiscaal Recht en Rechtsgeleerdheid in Rotterdam, werkt nu als belastingadviseur bij PKF Wallast.

“Omdat ik zowel een juridische als een fiscale achtergrond heb, was ik als allround docent inzetbaar bij TentamenTrainingen.nl. Toen ik solliciteerde was ik bijna klaar met mijn derde master, waardoor ik iets minder dan een jaar actief ben geweest. Het leukste aan het werk vond ik met afstand het overbrengen van kennis aan medestudenten”.

“Omdat ik zelf nog studeerde wist ik uit eigen ervaring dat het goed kunnen overbrengen van informatie van een aantal factoren afhankelijk is, waarbij met name de docent een erg belangrijke rol speelt. Ik weet nog dat ik een keer tegen mijzelf had gezegd dat wanneer ik de gelegenheid daartoe zou krijgen, ik het over een andere boeg zou gooien. En die tijd kwam bij TentamenTrainingen.nl! Door de stof interactief met studenten door te nemen, probeerde ik de materie als het ware ‘te laten leven’. Door de toch wat saaie lesstof met praktijkvoorbeelden te illustreren, werd de stof voor de studenten steeds duidelijker. Niets is immers zo saai als een eentonig gegeven college dat voornamelijk bestaat uit eenrichtingsverkeer aan te absorberen informatie. Ik keek dan ook altijd voldaan terug op een verzorgde tentamentraining, met name op het moment waarop de studenten aangaven de stof (eindelijk) in de vingers te hebben. Dat beloofde dan veel goeds voor het tentamen! Van één student kan ik me nog heel goed herinneren dat deze had aangegeven dat mijn training zó goed beviel, dat deze graag alle vervolgtrainingen bij mij wilde volgen. Hoe mooi?! Een super compliment!”

“Tegenwoordig werk ik als belastingadviseur bij een kleiner kantoor. Een bewuste keuze. Als multidisciplinair adviseur sta je in een wat kleinere organisatie dichter bij de cliënt. Doordat de lijntjes kort zijn krijg je snel veel verantwoordelijkheid en cliëntcontact. Bij grotere kantoren duurt dat vaak langer. Doordat ik veel  met cliënten zit, heb ik al snel vee;l aan mijn ervaring voor de klas gehad. In de praktijk is het doorgaans uitermate van belang hoe je informatie overbrengt aan bijvoorbeeld cliënten, maar ook aan je (directe) collega’s. Denk hierbij onder meer aan de wekelijkse vaktechnische overleggen, waar jij op een gegeven moment een presentatie moet houden over een actueel onderwerp. Je zult wellicht wel denken: ‘ach, dat stelt vast niet zo veel voor..’, totdat je het zelf moet gaan doen. Het is dan aan jou, om als spreker, binnen een bepaald tijdbestek hetgeen je hebt voorbereid goed over te brengen. De crux daarbij is om de aandacht van je publiek te trekken en deze gedurende je verhaal ook te blijven behouden. Op die manier lok je je toehoorders uit tot interactie, hetgeen vervolgens weer een boost geeft aan je verhaal. Zelf heb ik op dit soort momenten veel aan de opgedane ervaringen en ik raad het dan ook eenieder aan om ervaring op te doen bij TentamenTrainingen.nl!”

Geschreven door: Desirée Korrel. Desirée is communicatiemedewerker bij TentamenTrainingen.nl. Heb je interesse om als docent aan de slag te gaan in ons team? Mail dan voor meer informatie naar info@tentamentrainingen.nl of meld je direct aan via onze vacaturepagina!
TentamenTrainingen.nl helpt universitaire studenten met hun tentamenvoorbereiding. We organiseren bijlessen en trainingen voor studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam, Radboud Universiteit Nijmegen, Rijksuniversiteit Groningen, Tilburg University, Universiteit Leiden, Universiteit Utrecht, Universiteit van Amsterdam, Universiteit van Maastricht en de Vrije Universiteit Amsterdam. Bekijk welke trainingen we deze periode organiseren op TentamenTrainingen.nl.
It's only fair to share...Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+