Graag laten we jullie kennismaken met onze zeer ervaren docent Cheyenne (24). Ze is derdejaars student Rechten in Rotterdam en geeft sinds 2018 trainingen bij ons. In de twee jaar dat Cheyenne bij ons werkt is het haar gelukt om bij onze Club of 14 te komen (14+ trainingen gegeven), les te geven in vijf verschillende steden én een bekende en zeer gewaardeerde Rechten-docent te worden. Allemaal goede redenen om meer over Cheyenne te weten te komen!

Hoe ben je bij TentamenTrainingen.nl terecht gekomen?

Voordat ik bij TentamenTrainingen begon, werkte ik bij Novotel Rotterdam. Ik was daar onder andere bezig met de boekingen van zalen en zag daar regelmatig TentamenTrainingen voorbij komen. Ik ben toen op een gegeven moment in contact gekomen met Emy (trainingsmanger Rechten, over wie ook een leuke blog is geschreven). Met haar heb ik eigenlijk voornamelijk gesproken over de studie Rechten en niet over trainingen geven. Ik had namelijk in eerste instantie het idee dat lesgeven niet echt iets voor mij zou zijn, maar toen ik later nog een vacature van TentamenTrainingen voorbij zag komen, heb ik toch maar gesolliciteerd. Daar heb ik zeker geen spijt van!

Hoe ben je zelf als student?

Ik heb zelf niet de meest standaard route naar een studie Rechten bewandeld. Waar de meesten van het VWO doorstromen naar de Universiteit, ben ik na de middelbare school begonnen met MBO. Eerst de studie eventmanagement en toen een snelle overstap naar Horeca. Dit beviel me redelijk, maar ik werd eigenlijk voornamelijk geprikkeld door een onderdeel Recht wat in deze studie aan bod kwam. Hierdoor een overstap gemaakt naar HBO Recht. Echter leek de universitaire opleiding mij een grotere uitdaging en heb ik hier uiteindelijk echt gevonden wat ik wil doen.

Ik denk dat dit mij ook gevormd heeft tot de student die ik nu ben. Ik omschrijf mijzelf het liefst als ijverig en kritisch. Ik begin ver van te voren met opdrachten, bereid lessen altijd goed voor en probeer verder te kijken dan alleen de stof die in de boeken staat. Verder werk ik graag met schema’s en maak ik mijn eigen samenvattingen. Dit zijn soms samenvattingen van 80 pagina’s vol met korte zinnen, schema’s en plaatjes. Hiermee probeer ik een mooi overzicht voor mijzelf te creëren.

Wat neem je hieruit mee naar de trainingen die je geeft? Hoe ben je als docent?

Ik denk voornamelijk het gestructureerde. Ik probeer studenten altijd meer overzicht te bieden. Dit doe ik door ook in mijn lessen met schema’s te werken en studenten te motiveren ook zelf schema’s te maken. Daarbij geef ik ze veel tips over waar je nog extra informatie kan vinden.
Verder probeer ik dat kritische ook te gebruiken, door in de trainingen discussies te starten en studenten te vragen waarom iets nou het goede antwoord is. Daarnaast kijk ik ook naar waarom andere antwoorden juist niet het goede antwoord zijn. Ik denk dat het heel belangrijk is om altijd net iets verder te kijken dan alleen de stof

Verder probeer ik de sfeer in mijn lessen altijd een beetje informeel te houden. Ik vind het belangrijk dat studenten zich op hun gemak voelen, al hun vragen durven te stellen en de training als prettig ervaren. En ik denk dat me dat over het algemeen goed lukt.

Wat is jou nou echt bijgebleven uit een training?

Ik denk dat ik hier niet echt specifiek iets uit een training kan noemen, maar vind het wel altijd bijzonder om te merken dat er echt een bepaalde connectie met de studenten ontstaat. Zo kreeg ik bijvoorbeeld van een student die een training bij me had gevolgd op een later moment nog een bedankje via WhatsApp. Verder krijg ik soms vragen van studenten hoe het met mijn tentamens gaat of word ik begroet op de universiteit. Dat maakt het les geven wel extra bijzonder.

Interviewer: ‘en ik begreep dat studenten soms speciaal om jou als docent vragen, hoe vind je dat dan?

Ja, dat klopt inderdaad. Moet wel zeggen dat dat bij meerdere docenten bij Rechten gebeurt hoor, het ligt ook een beetje aan de voorkeur van de student. Maar het is zeker leuk en ik waardeer het enorm. Het laat mij zien dat dit werk gewoon echt heel dankbaar is. Werken komt eigenlijk nooit uit als je een studie volgt, maar voor mij maken de studenten het zo leuk, dat ik het toch altijd probeer in te plannen. De studenten motiveren mij echt!

Wat is jouw ultieme tip voor andere studenten?

Schrijf dingen op, maak schema’s en blijf altijd kritisch!

Geschreven door: Menke. Menke is Supervisor en Lead Kwaliteit bij TentamenTrainingen.nl. Wil je reageren op dit interview? E-mail dan naar menke@tentamentrainingen.nl.
TentamenTrainingen.nl helpt universitaire studenten met hun tentamenvoorbereiding. We organiseren bijlessen en trainingen voor studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam, Radboud Universiteit Nijmegen, Rijksuniversiteit Groningen, Tilburg University, TU Delft, Universiteit Leiden, Universiteit Utrecht, Universiteit van Amsterdam, Universiteit van Maastricht en de Vrije Universiteit Amsterdam. Bekijk welke trainingen we deze periode organiseren op TentamenTrainingen.nl.