Study februari 23, 2018
Meet our team #5: enkele vragen aan onze ervaren docent Geneeskunde, Bryan!

Meet our team #5: enkele vragen aan onze ervaren docent Geneeskunde, Bryan!

Bryan (25) is voormalig trainingsmanager en docent bij TentamenTrainingen.nl, maar steekt zijn energie inmiddels volledig in het lesgeven. Als docent verzorgde Bryan al meerdere Masterclasses voor Geneeskunde in Rotterdam: zijn trainingen zijn dan ook razend populair bij onze studenten. Bryan kan als geen ander laten zien dat leren ontzettend leuk kan zijn, door op een luchtige en humoristische manier de stof te behandelen. In dit interview vertelt hij meer!

 

Wat voor student ben je zelf?

Toen ik net met mijn studie geneeskunde begonnen was, was ik geen daverend goede student. Ik wist niet hoe ik het beste kon leren, aangezien dit voor mij op de middelbare school zo makkelijk ging. Vakken waren ineens veel groter en de manieren die ik altijd toepaste als ik leerde, kon ik op de universiteit moeilijker toepassen. Ik wilde vooral alle vakken overleven en dat maakte studeren niet echt leuk. Toen ik meer mijn draai vond en voor mezelf mijn doelen met betrekking tot deze studie duidelijk had gemaakt, ging het leren een stuk makkelijker. Ik werd toen de student die ik nu nog steeds ben: ik ben nieuwsgierig en wil de stof allemaal weten en leren, want dan kan ik dat ook andere studenten aanleren en aan patiënten uitleggen.

 

Hoe ben je bij TentamenTrainingen.nl terechtgekomen als docent?

Ik heb een keer een document geüpload op StudeerSnel.nl. Hier had ik een account, waardoor ik een mailtje ontving dat TentamenTrainingen.nl op zoek was naar docenten. Ik heb meteen op dit mailtje gereageerd, waarna ik op sollicitatiegesprek ging. Dat was in april 2015 en sindsdien ben ik niet meer gestopt met deze baan. Ook ben ik een tijdje Trainingsmanager geweest, waarbij ik zelf de trainingen met docenten inplande naar de lessen die ik zelf gaf. Nu focus ik me volledig op het docentschap en dit bevalt me erg goed!

 

Waarom sta je zo graag voor de klas?

Ik sta om heel veel redenen graag voor de klas. Ik vind kennisoverdracht een groot goed en speel hier graag een rol in. Het is erg bevredigend om het kwartje te zien vallen bij studenten, zodra ze een moeilijk onderwerp begrijpen. Ik houd van de interactie met mijn leerlingen en vind het fijn als ik complexe leerstof kan deconstrueren tot iets dat behapbaar is. Door de leerstof op een luchtige manier, met grapjes tussendoor, over te brengen, wordt leren tien keer leuker. Dit is waarom ik ontzettend graag voor de klas sta!

 

Je staat er om bekend dat je studenten zich echt aan je binden. Hoe komt dat, denk je?

Ik zet me ontzettend graag voor mijn studenten in. Ik voel me verantwoordelijk voor hoe ze presteren, als ze tenminste actief meedoen in de lessen. Ik loop dan soms even door het onderwijscentrum om te kijken of mensen vragen hebben. Ik maak een flauwe maar educatief verantwoorde grap op de Facebookpagina van die lesgroep en ik houd wel van een beetje humor en theater in de lessen. Daardoor blijft de stof beter hangen en blijkbaar ik ook!

 

Waar zie je jezelf over 10 jaar?

Omdat ik heel goed weet wat ik wil, kan ik hier wel een aardig beeld van schetsen. Hoe ik mezelf over tien jaar zie is het volgende: ik ben afgestudeerd als psychiater en werk ik in een universitair medisch centrum, zoals het Erasmus MC. Dan kan ik mijn beroep uitoefenen en kan ik me tegelijkertijd nog een hoop met onderwijs bemoeien. Themacoördinator worden van een vak of co-assistenten begeleiden lijkt me ronduit geweldig.

 

Wat is jouw beste studietip voor alle studenten?

Dit is natuurlijk het moment dat ik TentamenTrainingen.nl kan aanbevelen aan iedereen, maar die tip spreekt al voor zich. Hoe ik het voor mezelf heb gedaan (omdat dit bij me past), is alle leerstof benaderen alsof ik zelf de docent ben. Ik dwong mezelf om van elk college, elk practicum en elke zelfstudie-opdracht minstens drie tentamenvragen op te stellen, zowel open vragen als meerkeuzevragen. Om dit goed te kunnen doen, moet je de stof bestuderen, de hoofdzaken kunnen scheiden van de bijzaken en moet je op een toetswaardig niveau met die kennis omgaan. Dit is aan het begin tijdrovend, maar daar krijg je vanzelf je draai in. Je kunt die vragen vervolgens doornemen met mensen uit je studiegroep, bijvoorbeeld, en studiestof bespreken aan de hand van die vragen. Op die manier ben je dan al een aantal keer bezig geweest met de studiestof voordat het studeren voor het daadwerkelijke tentamen begint. Sinds ik dat deed, heb ik geen enkele herkansing meer hoeven maken.

 

Geschreven door: Desirée Korrel. Desirée is communicatiemedewerker bij TentamenTrainingen.nl. Wil je reageren op dit interview? E-mail dan naar desiree@tentamentrainingen.nl of martin@tentamentrainingen.nl.
TentamenTrainingen.nl helpt universitaire studenten met hun tentamenvoorbereiding. We organiseren bijlessen en trainingen voor studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam, Radboud Universiteit Nijmegen, Rijksuniversiteit Groningen, Tilburg University, Universiteit Leiden, Universiteit Utrecht, Universiteit van Amsterdam, Universiteit van Maastricht en de Vrije Universiteit Amsterdam. Bekijk welke trainingen we deze periode organiseren op TentamenTrainingen.nl.

 

It's only fair to share...Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+