Lotte Lebbink (24) begon in februari 2017 bij Tentamentrainingen.nl en is sindsdien verantwoordelijk voor onze kwaliteit. Als Senior Trainingsmanager focust zij zich specifiek op de coaching en kwaliteitsontwikkeling van docenten. Lotte streeft naar het verder opbouwen van een organisatie waarin topdocenten kunnen groeien door de vrijheid die ze krijgen.

In dit interview vertelt ze meer over hoe de kwaliteit van onze trainingen tot stand komt en verder ontwikkeld wordt. Bij het beoordelen van de trainingen gebruiken we het openbare evaluatiesysteem Klanten Vertellen, waar je kunt zien wat studenten precies van onze kwaliteit vinden.

 

Wat voor student was je zelf?

Dat is een hele goede vraag! Ik was een student die druk bezig was met de studie, maar vooral door alles wat ik er omheen deed. Ik heb Psychologie gestudeerd en dat is de perfecte studie geweest voor mij. Het enige nadeel was dat ik het vaste curriculum niet ontzettend uitdagend vond. Ik deed er daarom vanaf het begin het Honours Program bij. Ook ben ik in mijn tweede studiejaar een bestuursjaar gaan doen voor mijn studentenvereniging. Ik dacht er niet eens over na of dat wel haalbaar was naast het Honours Program, waarbij ik naast de reguliere studiepunten ook extra studiepunten moest behalen.

Achteraf gezien heb ik mezelf daar wel mee uitgeput, want je werkt tegen veel deadlines aan. Aan de andere kant was student-zijn voor mij ook echt een feestje. Ik heb talloze commissies gedaan, zowel voor mijn twee studentenverenigingen als voor de faculteit Psychologie. Ik vond het heel leuk om op de UvA in de Opleidingscommissie te zitten bijvoorbeeld. Dan zie je opeens hoe een opleiding van bovenaf geregeld wordt. Ik denk dat ik me door dat soort extraatjes ook nooit verveelde met de studie en eigenlijk best een gemotiveerde student was!

 

Hoe zien de trainingen voor docenten er bij TentamenTrainingen.nl uit?

Dit kan heel wisselend zijn, juist omdat we docenten zoveel mogelijk ‘eigen baas’ willen laten zijn. Uiteindelijk zijn de docenten degenen die studenten echt zien bij een training. Zij zijn daarmee de spil in het wiel van TentamenTrainingen. De namen Martin of Lotte zien studenten onderaan mailtjes, maar de docent mag zijn of haar training voor een groot deel zelf organiseren. Ik denk dat sommige docenten dat ook wel spannend vinden, dat ze zo vrij zijn en dat ze vanuit ons niet een compleet stappenplan meekrijgen in de docententrainingen. Aan de andere kant denk ik dat er ook heel veel topdocenten kunnen groeien bij ons, juist door die vrijheid.

Zelf heb ik de Master Training & Development gedaan aan de UvA, waarbij je wordt opgeleid als trainer. Bij die Master drukken ze je dat ook op het hart: er is geen standaard waaraan elke trainer moet voldoen. Dat vond ik in mijn eigen rol als trainer altijd een geruststellend idee. Eén van de redenen dat ik TentamenTrainingen.nl zo’n leuk bedrijf vind om voor te werken, is dat die insteek hier ook heel erg leeft. Elke persoon is anders en daarmee weet je dus ook al zeker dat elke docent anders zal zijn. En dan hebben we het er nog niet eens over dat elke student die je in een training hebt weer zijn eigen invloed heeft op de groep! Om daarmee terug te komen op je vraag: voor een docent is elke training ook weer anders, wat het werk denk ik ook heel leuk maakt. Dat is toch cool?!

 

Op welke manier worden docenten gecoacht?

Je hebt als docent bij TentamenTrainingen ontzettend veel opties tot coaching. Je doet als nieuwe docent altijd mee aan de training voor nieuwe docenten, waar de ‘TT-stijl’ van trainen wordt meegegeven. Daarnaast heeft elke docent een Trainingsmanager boven zich, die vaak zelf ook docent is, of is geweest. De ideale persoon om vragen aan te stellen over docentschap, dus. Dat is sowieso een goede hulplijn. Maar mocht dat niet genoeg blijken, bieden we ook één-op-één coaching aan, waarbij een ervaren coach meekijkt in een les. Je krijgt dan als docent optimale feedback, die helemaal toegespitst is op jou. Daarnaast hebben we ook nog verdiepende docententrainingen, met thema’s waar meer ervaren docenten door aan het denken kunnen worden gezet. Ik ben natuurlijk groot voorstander van dit soort trainingen, want die mag ik zelf ook geven!

 

Op welke manier zie je resultaat van de wijze waarop docenten worden getraind en gecoacht?

Wij geven natuurlijk niet voor niets de ‘niet gehaald, geld terug’-garantie! Onze docenten hebben heel goed door wat er van hen verwacht wordt en vinden de training voor nieuwe docenten, gezien de evaluaties, een perfecte manier om vanaf de eerste les met meer zekerheid voor de groep te staan. Ik denk oprecht dat wij van alle aanbieders het meeste de focus op kwaliteit hebben liggen. Bij de studies waar we al lange tijd actief zijn, zie je dat ook aan de hoeveelheid studenten die zich elke keer weer voor trainingen aanmelden. Dat is het resultaat wat misschien nog wel het leukste is om te zien!

 

Weet je vooraf altijd zeker dat een training goed zal verlopen?

Ik zou hier ontzettend graag ‘JA!’ op zeggen, maar jammer genoeg is dat niet altijd zo. Ik denk wel dat het vrij voorspelbaar is. Meestal weet ik van tevoren goed in te schatten hoe goed een training gaat zijn, maar soms wordt je toch verrast. Ik heb nu één keer meegemaakt dat ik dacht dat een training top zou verlopen, maar dat ik snel na de start al enkele ontevreden studenten aan de lijn had. Dat is wel even schrikken, want je wilt voor zowel de studenten als de docent dat de training goed verloopt.

Wanneer zoiets gebeurt, is dat gelukkig niet het einde van de wereld. We kunnen de docent helpen de training een goed vervolg te geven door specifieke tips mee te geven, op basis van de ervaring en feedback van studenten. Om deze reden vragen we studenten na de eerste les van een meerdaagse training via e-mail altijd al om feedback. Die feedback helpt echt om de docent zich al tijdens de training te laten ontwikkelen, en niet alleen in een volgende training. In een enkel geval moet een docent voor de verdere lessen vervangen worden. Dat is geen leuke situatie, maar als we dit doen is dit voor zowel de docent als de studenten beter. In een uiterst geval, als we door de korte tijd tussen een les en het tentamen geen verbetering meer kunnen doorvoeren, bieden we studenten de mogelijkheid te stoppen met de training. Hoewel dit voor een student vervelend is, merken we dat ze in zo’n geval vaak begrip hebben voor de situatie. Ze snappen dat het uiteindelijk mensenwerk blijft.

Natuurlijk zouden we het veel leuker vinden om iedereen helemaal tevreden te stellen, en op de evaluaties op Klanten Vertellen (ons openbare evaluatiesysteem) te zien dat elke training een 10 waard is. Met een gemiddelde score van een 8,5 voor onze docenten op basis van ruim 2300 evaluaties gaat het nu echter al flink de goede kant op. Maar dat betekent niet dat we niet naar die 10 blijven streven!

 

Is de kwaliteit van de trainingen in de loop der jaren verbeterd?

Onze trainingen zijn vanaf het begin goed beoordeeld. Maar dat betekent niet dat er niks veranderd is. In het begin kan je meer tijd besteden aan de selectie en persoonlijke begeleiding van je docenten, simpelweg omdat je team kleiner is. Nu we wat groter zijn, gaat dat element er soms op achteruit. Maar omdat we groter zijn, kunnen we docenten wel soorten begeleiding bieden. Al met al denk ik dat we dus vrij constant zijn. Wat wel fijn is, is dat je naar mate je meer ervaring hebt, beter kunt zorgen dat dingen die een keer misgaan, niet nog eens gebeuren. Leren van je fouten dus. Waar we ons denk ik ook in ontwikkeld hebben, is het trainingsaanbod. We wisselen onze trainingsvormen nu meer af dan in het begin. Soms hebben we voor een vak een langere training, soms een kortere, en dan weer een heel grootschalige. En dat hele scala aan trainingen wordt goed beoordeeld. Een leuke bijkomstigheid: op deze manier kunnen we de verschillende ‘soorten’ docenten ook de leukste uitdagingen bieden!

 

Wat is jouw beste studietip voor alle studenten?

Mijn studietip zou zijn: focus niet alleen maar op de vakken die je volgt, maar kijk ook of de studie je nog op andere manieren uit kan dagen. Is er een leuke commissie, raad of club waar je studie extra leerzaam van kan worden? Is er een vak van een andere studie die jouw eigen vakken in een ander daglicht zou kunnen stellen? Het leukst vond ik zelf om daarbij out of the box te denken (of er stiekem überhaupt niet over na te denken, haha) door bijvoorbeeld eens een filosofievak te volgen, om je hersenen op een andere manier te kraken! Leven binnen de lijntjes kan soms saai worden. Dus waarom zou je met je studie niet eens buiten de lijnen kleuren?

Geschreven door: Desirée Korrel. Desirée is communicatiemedewerker bij TentamenTrainingen.nl. Wil je reageren op dit interview? E-mail dan naar desiree@tentamentrainingen.nl of lotte@tentamentrainingen.nl.
TentamenTrainingen.nl helpt universitaire studenten met hun tentamenvoorbereiding. We organiseren bijlessen en trainingen voor studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam, Radboud Universiteit Nijmegen, Rijksuniversiteit Groningen, Tilburg University, Universiteit Leiden, Universiteit Utrecht, Universiteit van Amsterdam, Universiteit van Maastricht en de Vrije Universiteit Amsterdam. Bekijk welke trainingen we deze periode organiseren op TentamenTrainingen.nl.